داخلی فرهنگی خبر
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 132041
یک فیلم ۱۷۰ سالن و فیلمی دیگر فقط یک سالن!
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۱
 
به غیر از "فروشنده" که رقم فروش خود را بعد از واگذاری اغلب سینماهایش به ۱۶ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسانده است این "سلام بمبئی" است که این روزها همه جوره فضا در اختیارش است برای فروش.
«نسیم آنلاین» ؛ به غیر از «فروشنده» که رقم فروش خود را بعد از واگذاری اغلب سینماهایش به ۱۶ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسانده است این «سلام بمبئی» است که این روزها همه جوره فضا در اختیارش است برای فروش. از تعداد بالای سالن تا انتشار آگهی تبلیغاتی حتی در رسانه های سیاسی جریان اصلاح طلب!

اختلاف تعداد سالن میان فیلم بالادستی جدول فروش و تقریبا بقیه فیلمهای روی پرده روزبروز در حال افزایش است. اگر هفته اخیر را مرور کنیم «سلام بمبئی» نزدیک به ۱۷۰ سالن در اختیار داشته و این در شرایطی بوده که تقریبا بقیه فیلمهای روی پرده منهای «آس و پاس» در بهترین حالت تعداد سالنهایشان به ۵۰ رسیده است! تازه این برای فیلمهای میانه جدول بوده است چون در پایین جدول فروش به فیلمهایی برمی خوریم مانند «شرفناز» و «حریر» که تعداد سالنهایشان زیر ۵ سالن است و درباره «شرفناز» فقط یک سالن اکران در اختیار قرار گرفته!!!

این اختلاف سالن سبب ساز آن شده که فروش «سلام بمبئی» مدام افزایش پیدا کند و این فیلم بعد از یک ماه اکران رقم فروش ۸ میلیارد را رد کند و پیشتاز بلامنازع گیشه ها باشد.

فانتزی-موزیکال «آس و پاس» که سینماهایش کمتر از نصف «سلام بمبئی» است بعد از گذشت بیشتر از دو ماه از اکران به رقم فروش ۴ میلیارد رسیده که برای محصولی که در بخش خصوصی تولید شده رقم خوبی به شمار می رود.



حرکت تدریجی «یتیم خانه...»

فیلم تاریخی-سیاسی «سیانور» با گذشت دو ماه و نیم از اکران در آستانه فروش ۳ میلیارد قرار گرفته است و «یتیم خانه ایران» هم رفته رفته در حال بالا آمدن از جدول فروش است و بعد از دو ماهی که از اکرانش گذشته است به حدود ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون فروش رسیده است و به نظر می رسد به زودی دو میلیاردی شود.

«متولد ۶۵» فیلم جوانانه ایست که با حداقل امکانات تبلیغی روی پرده رفته است و بعد از گذشت دو ماه اکران رقم فروش خود را به ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون رسانده است که رقمی متوسط است برای فیلمی که با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است.

«نفس» که با همراهی فارابی و موسسه نورتابان وابسته به بنیاد مستضعفان ساخته شده است و اخیرا برای کمک به رونق بلیتهای ارگانی رایگان هم برای آن توزیع شده بود بعد از نزدیک به دو ماه اکران تازه رقم فروش ۱ میلیارد و نیم را رد کرده است که بعید است رقمی منطقی برای پروژه ای ارگانی باشد.



فروش متوسط یک فیلم تلخ

فیلم تلخ «لاک قرمز» سیدجمال سیدحاتمی به واسطه حمایت تلویزیونی ویژه ای که از آن شده است توانسته فروش اش را بالا ببرد و به رقم فروش ۸۰۰ میلیون برسد آن هم در یک ماه که برای فیلمی با مضمون تلخ فروش خوبی است. فیلم سه بعدی «جنجال در عروسی» هم در یک ماه به رقم فروش ۷۲۰ میلیون تومان رسیده است که با احتساب بودجه تولید فیلم و البته حمایت فارابی فروشی زیر حد متوسط است.

کمدی «مشکل گیتی» که یک هفته ای به دلیل پخش تیزر از ماهواره توقیف شده بود در حالی مجددا به سبد اکران بازگشته است که اقبال به آن در آخر هفته گذشته بالاتر از حد تصور بود و فیلم توانسته در آستانه فروش ۷۰۰ میلیونی قرار گیرد.

فیلمهای «گیتا» و «وارونگی» علیرغم محدودیت تعداد سالن جزو آثار نسبتا پرمخاطب هفته گذشته بوده اند که به ترتیب رقم فروش ۱۶۰ و ۱۴۰ میلیون را رد کرده اند.

دو فیلم تازه اکران شده «چهار اصفهونی در بغداد» و «ما همه گناهکاریم» که کیفیت تولیدشان بیشتر استانداردهای شبکه خانگی را یادآور می شود در دو روز ابتدایی اکران نزدیک به ۴۳ و ۲ میلیون تومان فروخته اند.


قعرنشینان جدول فروش

قعرنشینان جدول فروش هم به مانند هفته قبل «حریر» و «شرفناز» هستند که ارقام فروش شان چندان تغییری نسبت به هفته قبل نداشته است. اینکه چنین فیلمهایی که قادر نیستند حتی ده سالن سینما داشته باشند اصلا برای چه روی پرده می روند پرسشی است که ابتدا پخش کنندگان این آثار باید به آن جواب دهند و بعد شورای صنفی نمایش که مدام در ضرورت عدالت در اکران سخن می گوید.